Guide til at arbejde med lokal seo
Kort fortalt omhandler arbejdet med lokal SEO en forbedring af virksomhedens synlighed i Googles søgeresultat liste, især i de resultatlister der omhandler de lokale søgninger, med lokal SEO vil du kunne øge den organiske trafik foretaget i dit lokalområde, til din hjemmeside betydeligt.
Lokal SEO indebærer blandt andet arbejdet med søgeanalyser på lokale søgeord, lave lokalt indhold til din hjemmeside, sider på sociale medier med lokalt indhold, arbejde med en mere lokal linkprofil og skabe citater der indeholder lokale ord.
Hvis du arbejder med disse emner, vil din virksomhed nemmere blive præsenteret for en bredere skare af mulige kunder, hver gang der er søgninger der kunne være relevante for din virksomhed.
Google Business Profile
Først og fremmest er det vigtigt at din Google Business Profile er opdateret, så alle de væsentlige oplysninger om din virksomheds beliggenhed og kontaktoplysninger, er let tilgængelig for de lokale kunder.
Opretter du en Google Business Profile, opfylder du nemt og enkelt Googles behov for at kunne vise deres brugere resultater som Google selv, er helt sikker på at de kan stå inde for.
Når din Google Business Profile er oprettet vil det øge din virksomheds synlighed, hvis du får din virksomheds kunder til at anmelde og stille spørgsmål til virksomheden, på Google Business Profile.
Her er det selvfølgelig også vigtigt at du tager dig tid til at besvare både anmeldelser og spørgsmål, så andre der søger, kan se din virksomheds seriøsitet og imødekommenhed, derfor må du endelig heller ikke se Google Business Profile som SEO-arbejde alene.
Sociale medier
Opret sider til din virksomhed på de sociale medier, husk at skrive din virksomheds adresse på siderne, og del indhold der er væsentligt for din virksomhed og gerne også den lokale forbindelse.
Det er også en oplagt mulighed at linke mellem dine delinger på de sociale medier og Google Business Profile, ligesom det heller aldrig skader at dele din Google Business Profile side.
NAP
En anden vigtig ting i forhold til SEO er NAP (Name-Adress-Phonenumber) det vil sige at din virksomheds navn adresse og telefonnummer er let at finde for mulige kunder, samtidig med at det også fremstår sammenhængende.
Det gør du ved at lave det som en HTML tekst på din hjemmeside, så kan Google nemt Crawle det.
Mange tilføjer deres NAP ved hjælp af et billede, men Googles søgemaskiner læser ikke billeder og derfor vil du gå glip af væsentlige søgninger hvis ikke din NAP er tilgængelig i tekst, oftest vil en god placering være på din sides sidefod eller sidehoved.
Sæt din virksomhed på kortet
Et godt Boost til din virksomheds Lokal SEO, er en tilmelding til de sider der udover telefonnummer og webadresse også deler virksomhedens geografiske placering, denne del kan du også se som en lettilgængelig form for mini-linkbuilding.
Siderne vi her tænker på er sider som krak, de gule sider, Trustpilot, Eniro, Yelp og Tripadvisor, nogle af siderne er gratis, mens andre kræver penge for at vise dine oplysninger.
Det er vigtigt at du hvert sted deler alle din virksomheds NAP oplysninger sammen med din webadresse, husk endelig at stave alt helt rigtigt alle steder ellers vil det forvirre Google og dermed kan du risikere ikke at komme med i søgeresultaterne, da Google ikke ved hvilke versioner der er korrekt.
Vedligehold din Lokale SEO
Når først du har lavet alt det fundamentale arbejde til din lokal SEO, er det nu blevet tid til at fortsætte med vedligeholdelsesarbejdet af det du har skabt.
Lokal SEO er ligesom alt SEO-arbejde en løbende proces, hvor det er vigtigt hele tiden at arbejde lidt for at opretholde din placering, i Googles søgeresultat liste.
Det er en god ide´ at lave din egen lokale SEO-arbejdsplan, du kan tage udgangspunkt i nedenstående.
Google Business Profile
Hold øje med hvordan din GBP vises i SERP, er alle oplysninger helt korrekte? Er der nye anmeldelser af din virksomhed der skal besvares, eller er der kommet nye spørgsmål?
Google Search Console
Brug Google Search Console til at overvåge din hjemmeside, så du altid kan se om der er behov for at ændre noget eller foretage en mindre justering, så den fortsat kan blive indekseret af Google.
Sammenlign og bliv inspireret
Hvordan er din side i forhold til dine konkurrenters, ligger de over dig i Googles søgeresultat liste? Hvad kan du gøre for at nå længere op end de er? Har de nyt indhold der også er væsentligt for dig? Er der noget på din side der kan forbedres?
Gennemse din Linkprofil
Er det muligt at få flere backlinks, har du gjort nok brug af udgående links? Og hvordan ser det ud med dine interne links?
Måske er der kommet nye lokale tiltag, der kan bruges til nye relevante links til din linkprofil?
Dit lokale Content
Selvom det kan være fristende at skrive løs om de lokale begivenheder som markedsdage, tivoli kommer til byen, koncertlister mm. skal du huske at være fokuseret på den målgruppe du ønsker at tiltrække, selvom en kalender over lokale begivenheder altid vil være et plus.
Overordnede nyheder fra dit lokalsamfund vil måske tiltrække en stor gruppe af læsere, men hvis ikke det er de læsere der vil finde dine produkter interessante, er der ikke meget vundet ved det.
Derfor fokuser på nyheder i lokalmiljøet der også indeholder din branche, er du f.eks. en del af byens markedsdage vil det være fint at skrive om, og kan tiltrække de helt rette personer, det er også en god ide´ at tænke på hvad der har værdi for netop din målgruppe.
Opbyg et forhold til dit lokalsamfund
Når du deltager i dit lokalsamfund, vil det give dig en masse muligheder for at blive nævnt forskellige steder online.
Jo mere aktiv du er i det lokale samfund du er, jo mere vil du blive set, både i forhold til den verden der ikke er online, men også ofte i forhold til omtale på nettet, f.eks. gennem lokalaviser, lokalforeninger mm.
Du kan lave ting som sponsorere begivenheder, lave konkurrencer – gerne nogle der skal udspille sig i lokalmiljøet, lade noget af dagens overskud i virksomheden gå til et godt formål, tage mod skolepraktikanter der gerne vil lære om dit fagområde, lade dig interviewe i de lokale medier om ting der omhandler eller berører din virksomhed.
Google Business Profile